Kariéra (1948) – film Karla Steklého je varováním před bezohledností a absencí morálky

Režisér a scénárista Karel Steklý, který má na svém kontě i taková díla jako Dobrý voják Švejk, Temno či film Mstitel, která na Náboji pravdy také naleznete, začínal jako inspicient u Osvobozeného divadla a později se začal věnovat psaní scénářů a režijní práci. K filmu Kariéra napsal také sám scénář a toto dílo bývá přirovnáváno k filmu Občan Kane, kde je hlavní postavou tiskový magnát.

Ve filmu Kariéra je hlavním hrdinou Karel Kubát, úspěšný ředitel tiskařských závodů Globus, který se v den svých padesátých narozenin dozví, že trpí těžkou srdeční nemocí. Neblahá zpráva u něj vyvolá rekapitulaci dosavadního života. Průvodcem jeho vzpomínek je kamera. V myšlenkách se vrací ke klíčovým situacím, v nichž se postupně měnil jeho charakter a životní orientace. Syn horníka ze severních Čech po první světové válce zakotvil v Globusu v podřízeném postavení. Když zde po čase dostal první příležitost, tvrdě se jí chopil.
Pro svůj postup byl ochoten udělat mnohé a neváhá zrazovat i lidi kolem sebe. Vyprávění sleduje, jak se jeho kariéra rozbíhá – a zároveň jak se bortí jeho osobní a etické základy. V podniku se postupně vypracuje, ale je sám, bez přátelství i lásky…

Ve filmu je patrná snaha o nápadité využití uměleckých prostředků a neortodoxní výstavbu příběhu.

Recenze diváků:

1948 je ve světě filmu dobrý ročník – Hitchcock natočil svůj „film v jediném záběru“, neorealismus vypilovávali italští režiséři jako Visconti, De Sica či Rossellini. Svou troškou do mlýna přispěli i Welles, Kurosawa, Bergman… U nás pak vznikla taková díla jako Krejčíkovo „Svědomí“, Vávrův „Krakatit“ či poláčkovský „Hostinec U Kamenného stolu“. „Kariéra“ je další velmi zajímavý a povedený snímek, svěží a moderní. Jasně, ten hlas kamery dnes některým připadá srandovní, ale uvědomte si, že ve své době to zase bylo něco nového. Líbí se mi, jak zajímavé jsou i vedlejší postavy, jako třeba ta Nedbalova či Filipovského. Jsem opravdu příjemně překvapen a rád bych, aby se tento film taky konečně někdy objevil na České televizi (která točí pár starších snímků pořád dokola a přitom jich je tolik, které neustále ignoruje).

2 Comments on “Kariéra (1948) – film Karla Steklého je varováním před bezohledností a absencí morálky”

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *