V průběhu 20. století se Československo zapsalo do motoristické historie nejen jako automobilová, ale také jako skutečná motocyklová velmoc. Značka Jawa patřila v určitých obdobích mezi světovou špičku jak v oblasti technické inovace, tak v objemu produkce a exportu.



Počátky a vzestup
Značku Jawa založil v roce 1929 František Janeček, který odkoupil licenci na výrobu německého motocyklu Wanderer. Spojení slov Janeček a Wanderer dalo vzniknout jménu JAWA. Již ve 30. letech se Jawa etablovala na světové scéně jako průkopník pokrokových technických řešení a moderního designu.
„Pérák“ a poválečná dominance
Skutečným milníkem se stal model Jawa 250 „Pérák“ (na obrázku v galerii), vyráběný od roku 1946. Nabízel teleskopickou vidlici, zadní odpružení a elegantně skryté komponenty. V době, kdy většina evropských i amerických výrobců ještě používala pevné rámy, byl Pérák považován za technologický zázrak. Vyhrál i prestižní soutěž v Paříži.
Zlatá éra dvoutaktů
V 50. a 60. letech se Jawa stala synonymem pro motocykl v mnoha zemích světa. Modely jako Jawa 250/350 „Kývačka“, později „Panelka“ nebo exportní „Californian“, se vyráběly ve stotisícových sériích. Z ČSSR se stával významný exportér dvoutaktních motocyklů. Největšími odběrateli byly SSSR, Indie, Egypt, NDR, ale i Island, Nový Zéland, Západní Evropa a Latinská Amerika.

Do konce 80. let bylo vyrobeno přes 3,4 milionu motocyklů Jawa, z toho většina dvoutaktních 250 a 350 cm³. Jen do Sovětského svazu bylo vyvezeno kolem 2 milionů kusů.
Technické inovace a sportovní úspěchy
Jawa nebyla jen masovou značkou, ale i technologickým inovátorem. Jako jedna z prvních uvedla poloautomatickou spojku, významně zjednodušující řazení. Vyvážené rámy, robustní konstrukce a jednoduchý servis z ní dělaly ideální dopravní prostředek pro civilisty i ozbrojené složky.
Jawa také dominovala v závodních disciplínách: od ploché dráhy přes šestidenní enduro po silniční okruhy. Jezdci na Jawách sbírali titul za titulem a pomáhali budovat slávu značky.



Dědictví
Ačkoliv 90. léta a globalizace zasadily domácí produkci tvrdou ránu, značka Jawa přežila a dodnes vyrábí motocykly v retro stylu. Dědictví československé motocyklové éry však přetrvává – ve sběratelských klubech, muzeích i na silnicích napříč Evropou a Asií.
Jawa zůstává symbolem doby, kdy se Československo oprávněně řadilo mezi (nejen) motocyklové velmoci světa.
Podívejte se na film z r. 1949 Jawa 500 Meteor – Pětistovka
One Comment on “Československo – motocyklová velmoc aneb Kde ty loňské sněhy jsou?”