Vzpomínáme na doby, kdy Československo ve světě něco znamenalo: Věděli jste, že Československo patřilo k několika málo zemím na světě, kde se vyráběla a konstruovala nejen letadla, ale i motory pro ně?



Aero L-29 Delfín je první sériově vyráběný československý proudový letoun a jeden z nejvýznamnějších exportních úspěchů domácího leteckého průmyslu. Poprvé vzlétl v roce 1959 a do sériové výroby se dostal roku 1963.
Vývoj a soutěž
Po druhé světové válce bylo potřeba vytvořit univerzální cvičný proudový letoun pro všechny státy Varšavské smlouvy. V soutěži se utkaly prototypy z Polska, SSSR a Československa. Nakonec zvítězil právě československý Delfín, navržený inženýrem Zdeňkem Rubličem v podniku Aero Vodochody.
Pohon zajišťoval motor Motorlet M-701, vyvinutý speciálně pro tento typ.
Výroba a export
Celkem bylo vyrobeno přes 3 600 kusů, což z něj činí nejpočetnější proudový letoun československé výroby. Sloužil nejen u čs. letectva, ale i v dalších zemích Varšavské smlouvy a v mnoha státech Asie a Afriky (např. Egypt, Irák, Uganda, Nigérie, Sýrie).
Význam a odkaz
L-29 se stal symbolem československé technické zdatnosti a byl standardním cvičným proudovým letounem pro piloty celého východního bloku více než dvě desetiletí. Dodnes létá několik strojů v rukou soukromých majitelů a na leteckých dnech.
Delfín tak právem patří mezi nejvýznamnější letadla československé historie a položil základ exportním úspěchům Aera Vodochody, na které později navázal ještě slavnější L-39 Albatros.
Podívejte se na čs. seriál o výrobě tohoto fantastického stroje: Letící delfín (1989).
