VP SSSR (2005): Potřebujeme jinou školu – budíček pro celou společnost: Co musíme změnit v oblasti vzdělávání, abychom se nerozplynuli v minulosti

Na úvodní straně díla VP SSSR je uvedeno, že titul „Potřebujeme jinou školu“ je analytickým sborníkem otázek týkajících se pedagogiky a zároveň pracovním materiálem pro vypracování strategie reformy vzdělávacího systému. To by mohlo budit dojem, že se jedná o publikací zaměřenou pouze nebo hlavně na odbornou (především pedagogickou) veřejnost. Nic však nemůže být dál od pravdy: Kniha „Potřebujeme jinou školu“ nás seznamuje s novými poznatky a postupy v oblasti vzdělávání, jež může každý využít hned nejen pro sebe, ale i pro své děti a vnuky či jako pedagog při výuce studentů a žáků. Přejeme si a doufáme, že se pro prarodiče, rodiče a větší děti tato kniha stane nepostradatelnou příručkou, průvodcem i pomocníkem takřka na každý den. Proč na každý den? Nu proto, že dnes se všechno rychle mění. Každý den na nás klade nové a nové požadavky. Na rozdíl od našich předků dnes nevystačíme s tím, co jsme se naučili kdysi ve škole. Proto i škola budoucnosti – „jiná škola“ – musí být založena na zcela odlišných principech než ta dnešní. Vypracovat novou strategii vzdělávání pro stát samozřejmě není jednoduché. Ale získat informace a využít je pro sebe, rodinu nebo – jste-li učitelem – ku prospěchu žáků, které učíte – proč ne? Není nutné na cokoliv čekat. Kniha obsahuje mnoho doporučení, která je možné začít aplikovat okamžitě. Tak do toho!

Než začneme, tak si trochu zavzpomínáme aneb: Trocha nostalgie nikoho nezabije 😊:

E-kniha (pod ní najdete audioknihu) – Kniha byla přeložena z ruštiny pouze do slovenštiny, ale audiokniha je v češtině :).

Audiokniha – Díly budou postupně přidávány tak, jak je budeme načítat

1. díl – Úvod + 1. kapitola – Naše epocha a vzdělanostní problémy lidí

Z obsahu: Škola založená na pedagogice „nahrávání“ znalostí a dovedností do psychiky dítěte nemůže zajistit požadavky dnešní doby – Kvalitativně jiná škola musí zajistit, aby si děti osvojily svůj vlastní tvořivý potenciál a aby se naučily dovednosti SEBEVZDĚLÁVÁNÍ (v současnosti se znalosti rychle rozšiřují, není to už jako za starých časů, kdy se poznatky měnily velmi pomalu a jedny a tytéž znalosti stačily k životu několika pokolení v řadě za sebou) – Proto v „jiné škole“ má klíčový význam psychologie – biologicky vrozený potenciál člověka je objektivní daností, ale reálná schopnost osvojit si znalosti a dovednosti a osvojit si a uplatnit své tvůrčí schopnosti jsou přímo podmíněny ORGANIZACÍ PSYCHICKÉ ČINNOSTI jednotlivce a ne genetikou, ta vytváří pouhý základ – Co to znamená „myslet?“: Na základě dostupné informace dělat závěry o možnostech a perspektivách průběhu události, klást si cíle ve vztahu ke zjištěným možnostem a vypracovávat řešení, jejichž realizace nebude přinášet nepřijatelné výsledky a nepřípustné vedlejší účinky. Takže ve společnosti, kde je kultura myšlení a smyslově-emoční kultura adekvátní Životu, není místo pro aforismus: „Mysleli to dobře, ale dopadlo to jako vždycky.“ – Ve škole budoucnosti musí být osvojování si znalostí a dovedností založeno na ovládání psychologických praktik, které umožňují člověku vytvářet duševní rozpoložení potřebné pro vlastní úspěšnou činnost. …  mnoho dalšího

2. díl – 2.+3. kapitola: 2. kap – Osvojení psychologických praktik naladění pracovní nálady nebo doučování učitelů odborných předmětů? – 3. kap – Základní nedostatek zformovaného systému vzdělávání

Z obsahu: Řešení úloh vyžaduje určité přesné fungování ducha žáka (jeho biopole), protože právě duch – biopole je nositelem všech procesů psychické činnosti, včetně myšlení – Před samotným řešením úloh je třeba si vytvořit pracovní náladu, tj. nastavit své biopole (ducha) tak, aby psychika byla ve stavu vyřešit úlohu – Úspěšná realizace každého díla vyžaduje konkrétní pracovní náladu – Na každou činnost je třeba se dopředu naladit. A k tomu je nutné naučit se silou vůle měnit rozpoložení své psychiky. Ideálně by si tyto dovednosti děti měly osvojit ještě ve školce.

Učitelé: Měli by v sobě mít lásku k životu a ke každému žákovi a do práce vkládat svou duši aj.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *