Jak Pérák dobyl svět – Legenda na dvou kolech, která překročila hranice i generace aneb další z našich návratů do dob, kdy značka „Made in Czechoslovakia“ byla vizitkou skvělé invence a nejvyšší kvality

Jawa 250 Pérák – muzeum, model z 1951

Technologický zázrak

Pérák vynikal teleskopickou přední vidlicí, zadním odpružením skrytým v rámu a kompaktním vzhledem. V době, kdy většina motocyklů měla stále pevné rámy a zastaralý design, představovala Jawa 250 technologickou špičku. Není divu, že si získal pozornost i mimo Československo.

Exportní fenomén

Motocykl se brzy začal vyvážet do desítek zemí. Největší odbytiště našel v SSSR, ale také v Indii, Egyptě, na Balkáně, ve Skandinávii i v Jižní Americe. Díky své robustnosti a jednoduché údržbě byl ideálním dopravním prostředkem do náročných podmínek. Do Sovětského svazu se vyvezlo přes milion kusů.

Design, který obstál v čase

Pérák si získal oblibu nejen spolehlivostí, ale i estetikou. Jeho proudnicové linie působily elegantně a moderně, což mu zajistilo úspěch i na prestižních výstavách – například na pařížském autosalonu, kde sklidil mezinárodní uznání.

Vzorem i pro další

Úspěch Péráka inspiroval další modely značky Jawa, které navázaly na jeho úspěch – ať už šlo o Kývačku, Panelku či exportní modely. Navíc byl neoficiálně kopírován v zahraničí, což jen potvrzuje jeho vliv.

Jawa 250 Pérák – model 1947 (boční pohled)

Legenda, která žije dál

Dnes je Pérák vyhledávaným sběratelským kouskem. Řada fanoušků po celém světě udržuje tyto stroje v provozuschopném stavu. A značka Jawa dokonce v nedávných letech uvedla retro verzi Péráka na indický trh – důkaz, že legenda žije dál.

Ano, legenda žije dál, ale nemáme to už ve svých rukou aneb (nejen) Pérák slaví úspěchy v Indii, kde zájem o něj překonal všechna očekávání

Wikipedie:

V listopadu 2018 byly představeny tři nové motocykly vyráběné v IndiiJawa 300Jawa 42 (Forty Two) a Jawa Pérák. V licenční dohodě je vyrábí indická společnost Mahindra prostřednictvím své dceřiné společnosti Classic Legends ve městě Pithampur státu Madhjapradéš (Jawa má drobný podíl z každého prodaného motocyklu). Jawa 300 a 42 disponují čtyřtaktním motorem DOHC o objemu 293 cm³ (20 kW) a Jawa Pérák pak objemem 334 cm³ (22 kW). První kusy byly doručeny zákazníkům v lednu 2019.[16] Zájem o stroje překonal všechna očekávání a výrobní linka se proto musela přeorganizovat na přibližně dvojnásobné množství výroby ročně, tedy na přibližně 30 000 motocyklů.[17] Indická Jawa 300 se v Česku prodává od září 2020 pozměněná na evropské normy pod názvem Jawa 300 CL.[18] Taktéž indická Jawa 350 CL Pérák od roku 2021 a koncem roku 2022 v limitované edici 210 kusů Jawa 300 CL Forty Two.[19][20]

Fotogalerie

One Comment on “Jak Pérák dobyl svět – Legenda na dvou kolech, která překročila hranice i generace aneb další z našich návratů do dob, kdy značka „Made in Czechoslovakia“ byla vizitkou skvělé invence a nejvyšší kvality”

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *